Pokud se podÃváme do statistik, zjistÃme, že poÄet dopravnÃch nehod neustále roste, a to i pÅ™es veÅ¡kerou snahu jednotlivých vlád tomu zabránit. Jednou z hlavnÃch pÅ™ÃÄin tohoto trendu je mimo jiné i rostoucà poÄet aut na silnicÃch. Ten pÅ™edstavuje problém jeÅ¡tÄ› z jiného důvodu – je to zátěž pro životnà prostÅ™edÃ, a to hned v nÄ›kolika ohledech. Za prvé jsou zde samozÅ™ejmÄ› výfukové zplodiny. Ty pro nás nejsou dobré, a to i pÅ™es souÄasné emisnà limity. PÅ™esto je vÄ›tÅ¡ina z nás dýchá každý den. O tom, že majà nepÅ™Ãznivé úÄinky na naÅ¡e zdravÃ, existuje mnoho studiÃ.
Â
Â
Dále je tu také fakt, že se kvůli stále vÄ›tÅ¡Ãmu poÄtu vozidel musà rozÅ¡iÅ™ovat stávajÃcà silnice, nebo rovnou stavÄ›t nové. To mnohdy znamená zábor a znehodnocenà kvalitnà orné půdy, která by jinak mohla být použita pro pÄ›stovánà potravin. O tom, že se zplodiny z aut dostanou do zbývajÃcÃch Äástà pole, asi nenà tÅ™eba hovoÅ™it.
Â
Â
Je tedy jasné, že je tento problém potÅ™eba Å™eÅ¡it, a stavba nových silnic nenà řeÅ¡enÃm, byÅ¥ je v souÄasné dobÄ› preferována. Vzhledem k souÄasným cenám a dostupnosti osobnÃch automobilů, zvláštÄ› tÄ›ch ojetých, je vÅ¡ak nepravdÄ›podobné, že by si je lidé pÅ™estali kupovat. K tomu by byla potÅ™eba jiná incentiva.
Â
Jednou z možnostà by bylo rozÅ¡ÃÅ™enà a zkvalitnÄ›nà sÃtÄ› mÄ›stské i mezimÄ›stské hromadné dopravy, a souÄasnÄ› i jejà zlevnÄ›nÃ. To by lidi pÅ™esvÄ›dÄilo, aby ji zaÄali mnohem vÃce použÃvat. Bohužel, nÄ›Äeho takového se nejspÃÅ¡e nedoÄkáme, neboÅ¥ by to vyžadovalo spolupráci prakticky vÅ¡ech dopravnÃch podniků a také vlády, což je nÄ›co v podstatÄ› nemyslitelného.
Â
UrÄitou Å¡ancà je i pÅ™echod k elektromobilnÄ›, neboÅ¥ tyto vozy jsou dražšà a bude si je moci dovolit ménÄ› lidÃ. To je vÅ¡ak jen doÄasné Å™eÅ¡enÃ, neboÅ¥ jejich ceny s nejvÄ›tÅ¡Ã pravdÄ›podobnostà velmi brzy spadnou. Zdá se tedy, že se s tÃmto problémem nedá za souÄasných politicko-ekonomických podmÃnek pÅ™ÃliÅ¡ mnoho dÄ›lat.